Kenali Dia (Obor Belia Buku 8)

0
11

Tiada seruan lain yang lebih hebat atau mulia bagi seseorang daripada mengenali Tuhan Penciptanya. Kita diciptakan untuk mengenali-Nya. Tiada cita-cita yang paling bermakna dalam hidup selain daripada mengenali-Nya. Dan tiada nikmat yang paling bahagia dalam hidup selain daripada mengenali Dia yang merupakan sumber hidup itu sendiri.

Bila kita memperkatakan tentang Allah, apa yang terlintas di fikiran anda tentang Dia? Adakah Tuhan Allah itu Yang Agung, Perkasa dan Maha Kuasa? Atau adakah seperti yang dinyatakan oleh seorang penulis, kita menyanjung manusia dengan hebat sekali, tetapi pada kebiasaannya kita memiliki pandangan dan pemikiran yang cetek dan sempit tentang Dia?

Hanya satu cara untuk memiliki fikiran-fikiran hebat tentang Allah iaitu dengan mengisi hati dan minda anda dengan fikiran-fikiran akan sifat- sifat Allah. Inilah yang ingin dilakukan melalui buku ini – memperkenalkan anda kepada beberapa sifat dan karakter Allah dan meluaskan pemahaman anda tentang Dia.

Ingatlah bahawa ada banyak perbezaannya antara mengenali Allah dan mengetahui tentang Allah. Buku ini bukan sekadar mengisi minda anda dengan pengetahuan tentang Allah semata-mata. Yang lebih mustahak ialah anda belajar mendekati, mendampingi dan mengenali- Nya. Ingatlah bahawa dengan tujuan inilah anda dicipta, supaya mengenali Allah serta mengasihi Dia.

“Janganlah orang bijaksana bermegah karena kebijaksanaannya, janganlah orang kuat bermegah karena kekuatannya, janganlah orang kaya bermegah karena kekayaannya, tetapi siapa yang mau bermegah, baiklah bermegah karena yang berikut: bahwa ia memahami dan mengenal Aku, bahwa Akulah TUHAN yang menunjukkan kasih setia, keadilan dan kebenaran di bumi; sungguh, semuanya itu Kusukai, demikianlah firman TUHAN.” (Yeremia 9:23-24)

TINGGALKAN PESAN

Please enter your comment!
Please enter your name here